luni, 3 iunie 2013

Avantajele Ortodoxiei

Avantajele Ortodoxiei

De ce avem un mare avantaj fata de occidentali datorita ortodoxiei. Cum putem fi un model autentic pentru Occident
Nu e nevoie de reforme care sa “modernizeze” Biserica Ortodoxa. Dimpotriva, ar trebui sa constientizam ca avem un mare avantaj fata de occidentali tocmai datorita ortodoxiei. Crestinismul occidental s-a lasat prea mult influentat de interpretarea filozofic-rationala a lumii si divinitatii, indepartandu-se de Traditia crestina. Acolo au aparut teoriile despre dreptul natural, la primii ganditori crestini de seama din Occident, teorii care apoi, in epoca iluminismului secularist, au inlaturat divinitatea si au proclamat autonomia omului fata de Dumnezeu, „dreptul natural” nu si-a mai avut baza in legea divina, ci doar in ratiunea umana. De aici s-a impus o interpretare materialista asupra lumii si vietii (din care deriva „homo economicus”), iar lumea a „progresat” catre alte etape – rationalismul, Revolutia franceza si celelalte revolutii inspirate de ele, apoi dezastrele de nedescris ce au urmat. Dar crestinismul ortodox a ramas inradacinat in Traditie, de aceea la noi nu a fost nevoie sa se teoretizeze ideile de drept natural si pozitiv, pentru ca noi am avut dintotdeauna si avem personalismul ortodox, care e traire reala si autentica in comuniune, pornind de la modelul trinitar. (Ordinea societatii s-a bazat pe aceste relatii de comuniune, singurele care pot raspunde cu adevarat binelui comun. Relatiile “abstractizate”, bazate pe “contract”, sunt cele existente intre indivizi, in cazul carora este prioritar interesul egoist in locul binelui comun si comuniunea nu se mai formeaza, fiindca individul autonom tinde sa nu mai formeze alte legaturi in afara celor contractuale, sau daca le formeaza acestea sunt mai curand superficiale). Cum spune Horia Bernea, la noi “civilizaţia ţărănească nu cunoaşte lupta pentru autodepăşire. Este o calmă şi bună exprimare a bucuriei de a exista. Cu cât ne îndepărtăm de omul tradiţional, cu atât riscul imposturii este mai mare. … Ortodoxia ţăranului e profundă şi nu putem înţelege nimic din omul de azi sau din cel viitor (cu toate malformaţiile sale) fără o cunoaştere profundă a creştinismului ortodox. Românii nu au avut războaie religioase. Nu ne-am închinat la idoli. Nu am produs idoli. Nu am produs ideologii.” – Personalismul ortodox se opune omului atomizat si masificat intalnit in oranduirea colectivista, dar si in cea individualista din capitalism.
Cu o asemenea baza ontologica pe care o avem, putem fi un model autentic (al unei a treia cai) pentru Occident, fiindca ne disociem si de individualismul occidental si de colectivismul asiatic. Crestinismul “modernizat” si pervertit din Occident cade usor in mrejele globalizarii, noi insa suntem un ghimpe in coasta globalistilor, suntem neasimilabili tocmai datorita acestei baze ontologice. De aceea lupta asidua pentru a distruge aceasta baza a celor care ne tot repeta ca ortodoxia si taranul roman sunt „piedici” in calea progresului si „integrarii”, in calea diverselor inginerii sociale sau de alta natura care in occidentul „civilizat” nu au intampinat prea multe piedici sau nicio piedica. Ei vin sa ne creeze boli ca sa vina tot ei cu „solutiile” si „vindecarea”. Problema nu este nicidecum ca nu este “reformata” Biserica Ortodoxa, ci faptul ca ne lipseste constiinta, ca nu ne mai cunoastem aceasta baza atat de valoroasa.

Fundamentele civilizatiei noastre sunt puse de crestinism, nu de secolul Luminilor
Modelul bolsevicilor a fost Revolutia Franceza (produsa de cei mai ilustri exponenti ai rationalismului din vest, din epoca Iluminismului) si putem intelege asta studiind cele doua revolutii. Revolutia Franceza a fost declansata, asadar, de catre cei care se inchinau „zeitei” Ratiune, in numele careia au comis nelegiuiri si crime odioase, printre acestea fiind si aceea de a manipula si falsifica istoria. Sa ne gandim, de exemplu, la genocidul de la Vendee, un tinut alcatuit din credinciosi crestini si monarhisti, pe care „soldatii libertatii” s-au simtit indreptatiti sa il anihileze (iar crimele pe care le-au facut sunt absolut scandaloase) fiindca „a indraznit sa se indoiasca de binefacerile libertatii” – cum declara unul dintre ei – si vom gasi similitudini (e doar un exemplu) cu crimele bolsevismului si comunismului. Istoricii care au preamarit „binefacerile” aduse de revolutia franceza au reusit sa escamoteze timp de doua secole acest genocid. De astfel de „istorici” nu ducem deloc lipsa nici azi, istorici care manipuleaza sau rescriu istoria pentru a o face sa se „adapteze” diverselor utopii ale prezentului, dar care isi au radacini in utopiile din trecut. Faptul ca „Revolutia franceza din 1789 este rădăcina revolutiei comuniste din secolul XX” o arata mai multi istorici, universitari, filozofi, scriitori care au alcatuit volumul „Cartea neagră a Revoluţiei franceze”, de 900 de pagini, aparuta si la noi.
De asemenea, dispretul fata de tarani si agricultori se intalneste atat la rationalistii iluministi care au declansat Revolutia Franceza (majoritatea celor care au fost masacrati in numele „libertatii, egalitatii, fraternitatii” au fost tarani – pe care Voltaire ii numea „neciopliti care traiesc in colibe cu femelele lor si cateva animale”), cat si la bolsevici si comunisti. Dar si la cei care deplang astazi faptul ca „am ramas un popor de tarani” si de ortodocsi si de aceea „am ratat modernizarea”. In mod similar, astazi, cei care „indraznesc sa se indoiasca de binefacerile libertatii” – „libertate” insemnand adaptare la un alt tip de rationalism, la un alt tip de abstractiune – „piata libera globala”, „Statele Unite ale Europei”, – sunt anihilati prin „masuri de austeritate” si alte „solutii salvatoare” neoliberale impuse de FMI si UE.
Cineva spune ca “Eu nu as condamna rationamentul dezvoltat in lumea vestului”. De ce? Fiindca acest rationalism a adus civilizatia? Bazandu-ne pe faptele istorice, constatam ca e lipsita de orice validitate ideea ca revolutiile pe care le-a declansat, pornind de la iluminismul secularist si toate celelalte revolutii inspirate de el si de Revolutia franceza, care au culminat cu pacostele secolului XX, au pus bazele civilizatiei noastre. Fundamentele civilizatiei noastre sunt puse de crestinism, nu de secolul Luminilor. Ca sa mai putem salva ceva din aceasta civilizatie trebuie sa ne intoarcem la aceste fundamente. Nu pot fi distruse in doua secole fundamente (adevaruri care ne dau o solida baza morala nu doar in viata sufleteasca, dar si in cea economica, sociala) si valori care dainuie de 2000 de ani. Spune undeva Chesterton: “Creștinătatea nu a pus doar bazele dreptul cutumiar, în folosul nostru ca oameni liberi; ea a întemeiat și o ordine bazată pe folosirea pământurilor obștești, a stabilit legile care sancționau cămătăria și monopolul, care împiedicau formarea conspirațiilor comerciale, a înființat breslele care îi protejau pe micii comercianți…”.
Ratiunea nu e deloc de condamnat, ci rationalismul, care l-a despartit pe om de Dumnezeu, a redus totul la rationalitate si a impus o interpretare materialista asupra omului, asupra lumii si vietii. „Nu este adevărat că nebunul este individul care şi-a pierdut raţiunea. Nebunul e cel care a pierdut totul în afară de raţiune” (Chesterton) Mai spuneti ca “prin rationament si logica s-au dezvoltat grecii antici”, sigur, dar ei nu au separat logica si ratiunea de principiile morale, aveau capacitatea de a discerne precis binele de rau, dreptatea de nedreptate etc, capacitate care lipseste rationalistilor secularisti din epoca Luminilor si rationalistilor de azi (adepti ai “tehnoglobalismului”, cum il defineste dl Ovidiu Hurduzeu in cartile sale, adepti ai ordinii “rationale” ai “minunatei lumi noi”). Oricum, “Stiinta si filozofia greacă sînt foarte folositoare, dar nu sînt mîntuitoare. Prima carte mîntuitoare si consolatoare pe continent – suverană – e Biblia.” (Petre Tutea) .
autor: Irina Bazon
sursa: Alianta pentru Demnitate Nationala

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu